دوشنبه، شهریور ۱۲، ۱۳۸۶

فرخنده حاجی زاده دوشنبه 4/8/1383 - 4:1 در زمينه قصه نويسی می توان از مرجان رياحی، طاهره علوی، کيواندخت کيوانی، صوفيا محمودی، چيستا يثربی( قصه و شعر)، فريده خردمند، فرشته ساری، فريبا وفی، نصرت ماسوری، ميترا الياتی، شهلا پروين روح، ناهيد طباطبائی، منصوره شريف زاده، ليلا صادقی، نوشين احمدی، خاطره حجازی( قصه و شعر)، بنفشه حجازی( قصه و شعر و تحقيق)، ناتاشا اميری، ميهن بهرامی، ناهيد توسلی و در حوزه ی شعر می توان از آزيتا قهرمان، شمسی پورمحمدی، رويا تفتی، پروشات کلامی، فريبا صديقيم، پگاه احمدی، رزا جمالی، شهين خسروی، سپيده جديری، ناهيد کبيری( شعر و قصه)، ری را عباسی( شعر و قصه)، مهرنوش قربانعلی، نرگس اليکايی، عفت کيميايی، رقيه کاويانی و ... نام برد. asre-nou.net/1381/bahman/21/m-hajizade.html
بیژن باران شنبه 28/9/1383 - 1:34 این پایگاه برای نشر آثار بیژن باران هر هفته با تاریخ بروز می شود. خوانندگان نظرات خود را می نویسند که در نهایت بخشی از شبکه ی شعر دوستان می شود. نام آن پیک پارسی است؛ با آرشیو مطالب گذشته، ایمیل برای تماس و عکس شاعر. سرآغاز آن تیکه ای از شعر حرف چون درفشی در اهتزاز است. در ستون راست لیست آثار شاعر در نشریات دیگر آمده است. نسز لیست کتابهای او بقارسی و انگلیسی با ۳ تصویر گذاشته شده. لیست فردی و گروهی ادبی بترتیب الفبایی آمده. beji.persianblog.ir/ بیژن باران پنجشنبه 26/9/1383 - 19:55 http://www.hekmat.net/music/flash/maryam.htm beji.persianblog.ir/ بیژن باران پنجشنبه 26/9/1383 - 8:28 در سینما 2 دیدگاه کلوزآپ و زاویه باز هست. اولی رو صورت و دومی رو منظره زوم می کند. در این شعر تو کلوزآپ روی چشم قرار می دی. دیگر اینکه به چشم خصایل انسانی میدهی. سوم اینکه چشم در عشق و در زن الویت دارد. فوق العاده از <چشمانم زبان بگشايند> حض کردم. شاد زی بروزم. beji.persianblog.ir - writeEmail('aalborzray', 'yahoo.com') aalborzray@yahoo.com بيژن باران چهارشنبه 25/9/1383 - 8:10 http://bejan.persianblog.com پنجشنبه، 9 بهمن، 1382 هکد. beji.persianblog.ir بيژن باران چهارشنبه 25/9/1383 - 7:6 حميد جان اجزای تن <لب-پنجه-سر-دست-كله> را تکرار می کني. ولی از پا برای رقتن نام نمی بری. از نقدت حض کردم. امروز به کلمه - واحد شعر -فکر می کردم. ۴ مقوله دارد:آهنگ خودش و صدایی با دیگر واژه های بیت/ پاراگراف/ شعر. معنی در خود و در بستر دیگر کلمات حول و حوش. شکل -حرف چسبیده/جدا. تصویر چه در خود و چه در ترکیب با کلمات دیگر. حافظ تمام این ۴ مقوله را در غزلش بمار می گرفت. شاد زی. بروزم. http://boozy.persianblog.com beji.persianblog.ir بيژن باران چهارشنبه 25/9/1383 - 5:13 قافيه کلامی در معنی - برهنه/ لخت-ميماند/ هميشگي را بجا بکار برده. ترکيبات نوين کلامی - آبهای لخت- آغوش هاي هميشگي-.. نغزند. شاد زی. بروزم. beji.persianblog.ir
بیژن باران پنجشنبه 3/10/1383 - 0:9 "It is impossible for ideas to compete in the marketplace if no forum for their presentation is provided or available." Thomas Mann, 1896 beji.persianblog.ir بیژن باران چهارشنبه 2/10/1383 - 23:45 اگر تاريخ گفتاري (ارتباطات) انسان در يك سال چپانده شود- چاپ در 4 شنبه سوري (4 روز به عيد) پيدا شد- اينترنت درست پيش از تحويل سال اتفاق افتاد. beji.persianblog.ir بيژن باران یکشنبه 29/9/1383 - 8:17 شاعر عزيز <...> تجربه خلاقانه ايست: ۱. راوي جايگاه خود را تغيير می دهد. ۲. خود راوی تغيير می کند. اين پرسپکتيو در مينياتور ايرانی هم وجود دارد-برخلاف اصول يونانی. اين تجربه را در قرن ۲۰م کوبيستها ادامه دادند. در مينياتور ايرانی نقاش بدور سوژه در حرکت است. در هنر کلاسيک اروپايی جايگاه ناظر هنرمند ثابت است. لذا سوژه ها در تغيير تصوير می شوند. در گزينش فعل هم شاعر حواسش جمع بوده- بنابه جايگاهش قعل بکار برده. <ببینمت/ برگشته بودنم را/حول چشم هایش/و دید> beji.persianblog.ir - writeEmail('aalborzray', 'yahoo.com') aalborzray@yahoo.com بيژن باران یکشنبه 29/9/1383 - 6:18 بیتابیهای نغزت را چند بار خواندم. عمیق و فشرده اند. اندیشه ها و وجدان حساسی در فرامتن آنها موج می زند. شادزی. بروزم. beji.persianblog.ir - writeEmail('aalborzray', 'yahoo.com') aalborzray@yahoo.com بيژن باران یکشنبه 29/9/1383 - 4:59 در سینما 2 دیدگاه کلوزآپ و زاویه باز هست. اولی رو صورت و دومی رو منظره زوم می کند. در این شعر تو کلوزآپ روی چشم قرار می دی. دیگر اینکه به چشم خصایل انسانی میدهی. سوم اینکه چشم در عشق و در زن الویت دارد. فوق العاده از <چشمانم زبان بگشايند> حض کردم. http://faribablog.persianblog.com/ beji.persianblog.ir بيژن باران یکشنبه 29/9/1383 - 4:56 احساس و بيانت عميق و لطيف اند. کاش پرنده ای در دستت برای پرواز بودم/ که با چرخی بلند در آسمان باز بودم/ ترا از اوج با تحسين آواز بودم./ فرودم پای تو جانباز بودم. http://www.persianyahoo.com/blogtemplates/ beji.persianblog.ir بيژن باران یکشنبه 29/9/1383 - 3:59 <تا در آئينهء چشم تو تماشا كردم/سازوبرگ سفرعشق،مهيا كردم> نشان از هوشمندی و قريحه زیبایت دارد. چون عشق آغاز خود-فراموشی و سفر دیگر است. شاد زی. بروزم. beji.persianblog.ir رضا حيراني دوشنبه 4/8/1383 - 17:17 ممنونم از نظرت رفيق شاد و معتبر باشی cfkalameh.persianblog.ir - writeEmail('reza_heyrani', 'hotmail.com') reza_heyrani@hotmail.com بيژن باران یکشنبه 26/7/1383 - 7:0 مجله گلستانه ۵ سال است که مداوم و منظم منتشر شده است در حيطه ادبيات موسيقی فيلم . واکثر مطالب ان ترجمه می باشد . مجله در سطحی متوسط چاپ ميشود ولی يک بخش ان استثنايی بوده و از سطح فوق العاده بالايی برخوردار است و ان يادداشت های علی اصغر قره باغی می باشد . نام اورا پيشتر ها در ادينه ديده بودم که يادداشت هايی در زمينه نقاشی می نوشت ولی در طول انتشار گلستانه کاری کرده است کارستان . او در اين سال ها هم نقاشی معاصر جهان و نقاشان بزرگ جهان را به ما شناسانده است هم نقد و مطالب تئوريک در رابطه با ان را نوشته است هم جريانات فکری مدرن و پست مدرن را توضيح داده است و به بيانی ديگر يک تنه کار يک گروه را انجام داده است .در اين شماره اقای قره باغی مقاله ای تحت عنوان (ساختار در نقد هنری جديد )ومقاله ای در بزرگداشت سياوش کسرايی نقاش با عنوان ( قلندر خرقه سوخته و بار تعهدی که شانه می شکند) دارد کسرايی اخيرا درگذشت . همچنين مقاله ای تحت عنوان ماکجاييم ونقاشی امروزجهان ؟ http://ali43akbarzadeh.persianblog.com/ beji.persianblog.ir - writeEmail('aalborzray', 'yahoo.com') aalborzray@yahoo.com بيژن باران یکشنبه 26/7/1383 - 6:43 بيشتر اطلاعات هنر معاصر را مرهون کتاب های راهنمای هنر معاصر که مرا ياد دوران تحصيلات راهنمايی می اندازد، کتاب مفاهيم و رويکرد ها در آخرين جنبش های هنری قرن بيستم نوشته ی ادوارد لوسی اسميت و نوشته های منظم علی اصغر قره باغی هستم .بهتر بگويم نوشته های قره باغی مرا شيفته ی هنر معاصر کرد.نخستين بار با واژه ی fluxus در مقالات او آشنا شدم بعد ها در کتابی که ذکر شد و دست آخر شنيدن موسيقی گروه fluxus در خانه ی دوستی گر چه اين گروه ارتباط زيادی با فلاکسوس پيشين نداشت. نوشته ی زير سعی در آشنايی صريح و ساده ی شما با افکار و انديشه های اين جنبش و تاريخچه ی آن دارد .اميد که آشنايی با جنبش هايی که لا به لای ورق های تاريخ هنر گاه چسبيده اند به ديگر جنبش های قدرتمند و پياپی راهی باشد تنها برای دانستن وجود انها و بس! تا زمانی پس از سالها به کليشه ای از آنها نرسيم و سرمست نشويم از خلاقيت مان. (نگاهی به نمايشگاه ها،گالریها و بی ينالها) http://honaremoaser.persianblog.com/ beji.persianblog.ir - writeEmail('aalborzray', 'yahoo.com') aalborzray@yahoo.com
mohamadi شنبه 9/8/1383 - 6:38 salam bijan aziz . khoshhalam ke ba shoam ashna shodam .mamnon az lotfet .bazi zamni khobi bod an ham ba hamey bozorgan va moghaseye zamanha 'farhanhanha ;tavafotha ;ama aziz mandam ek chegone in hame ra tayp kardi vali khili tolani bod. be har hol khoshhalam ke ba ham ashna shodim
Mana Aghaee پنجشنبه 23/7/1383 - 13:59 Salam bijan jan. to ra be khoda doroshttar benevis ta ma kurha ham betavanim bekhanim o estefade bebarim. www.manaaghaee.persianblog.ir
بيژن باران یکشنبه 12/7/1383 - 8:22 صدايی که در اين "لوح" باز تابيده، رنجورتر از صدای هميشه فرهاد است و بيماری او را نشانه می زند. می گويند دير به داد او رسيده بودند. زمانی که بيماری پيش رفته بود. نوشدارويی بود بعد از مرگ سهراب. فرهاد در ترانه کتيبه، در شعر فريدون رهنما، سايه مرگ خود را ديده است: گرم و زنده بر شن های تابستان، زندگی را بدرود خواهم گفت. زمان در من خواهد مرد، و من بر زمان خواهم خفت! beji.persianblog.ir - writeEmail('aalborzray', 'yahoo.com') aalborzray@yahoo.com بيژن باران یکشنبه 12/7/1383 - 8:22 در اين دوره دوم فعاليت، فرهاد بيشتر "عاشقانه" و "عارفانه" خوانده و از رنگ و بوی اعتراضی ترانه های پيش از انقلاب در خوانده های تازه او اثری نيست. آهنگ ترانه های دوره دوم، بيشتر از آن خود اوست. متن را نيز از ميان آثار شاعران نو و کهن ايران برگزيده است. تو را ای کهن بوم و بر دوست دارم با شعر ايراندوستانه "مهدی اخوان ثالث" و کوچ بنفشه ها با شعر حسرت آلود "محمد رضا شفيعی کدکنی"، شايد از بهترينهای فرهاد در سال های پس از انقلاب باشد. فرهاد در اين سال ها، دو سه سفری به اروپا آمد، با احتياط بسيار خواند، با هيچ کس سخن نگفت و بی سر و صدا به ايران بازگشت. در آخرين لوح فشرده ای که از خوانده های او به دست ما رسيده کار روی متن هايی را می شنويم از : نيما يوشيج (برف)، ابوسعيد ابوالخير (رباعيات)، ملک الشعرای بهار(مرغ سحر)، اسماعيل خوئی (وقتی که بچه بودم)، خوان رامون خيمنز(خواب در بيداری) و فريدون رهنما (کتيبه). beji.persianblog.ir - writeEmail('aalborzray', 'yahoo.com') aalborzray@yahoo.com بيژن باران یکشنبه 12/7/1383 - 8:21 پس از آن، گردونه شتاب بيشتری گرفت و ترانه پشت ترانه با صدای گرم فرهاد در فضا طنين انداخت. صدای او تضمينی شده بود برای توفيق ترانه های نو. واروژان هفته خاکستری را به صدای او سپرد. محمد اوشال خسته و اسير شب را. ايرج جنتی عطائی، سقف را برای او سرود و اردلان سرفراز آينه ها را. با اين همه بيشترين ترانه های سال های شکوفايی فرهاد، کار مشترک "شهريار- اسفنديار" است. اسفنديار چند آهنگ نيز بر روی شبانه های احمد شاملو نهاده که با صدا و اجرای فرهاد، تاثيری دو چندان پيدا کرده است. "فرهاد" ديگر دوستان نزديک فرهاد می گويند که او اعتقاد مذهبی ريشه داری داشته و از همين روی در جريان انقلاب اسلامی از هواخواهان آن بوده است. ترانه معروف محمد که بعدها به وحدت تغيير نام داده، شايد نشانه ای بر اعتقادات او باشد. متن محمد يا وحدت را سياوش کسرائی سروده و "اسفنديار منفرد زاده" بر آن آهنگ نهاده است. فرهاد در سال های بعد با دگرگونی های پيش آمده در جامعه که تحريم انواع موسيقی، به خصوص موسيقی پاپ را در برداشت، هراسيده و سرخورده، مدتی خاموش مانده و بعد که آب از آسياها فرو ريخته، با حزم و احتياط از نو به ميدان آمده است. beji.persianblog.ir - writeEmail('aalborzray', 'yahoo.com') aalborzray@yahoo.com بيژن باران یکشنبه 12/7/1383 - 8:20 ترانه های اعتراض مرد تنها نخستين ترانه ای است که فرهاد به زبان فارسی خوانده است، با آهنگی از اسفنديار منفرد زاده و شعری از شهريار قنبری، هر دو از وابستگان به استوديو طنين. ترانه ای که برای فيلم رضا موتوری ساخته شده بود، صدای فرهاد را از فضای بسته کوچينی در سراسر جامعه پراکنده ساخت. سپس نوبت به جمعه رسيد، ترانه ديگری از اسفنديار و شهريار ولی با رنگ و بوی تند اعتراض شهريار از دلتنگی های فراگير "جمعه" نمادی ساخته بود که با صدای رسای فرهاد، همه جمعه های يخ زده تاريخ را از دلتنگی بيرون می آورد! به اين ترتيب فرهاد بی آن که خود بخواهد آن گونه که اسفنديار می گويد به خواننده ای متعهد و معترض تبديل شد. "داره از ابر سيا خون می چکد/جمعه ها، خون جای بارون می چکه" beji.persianblog.ir - writeEmail('aalborzray', 'yahoo.com') aalborzray@yahoo.com

0 نظر:

ارسال یک نظر

اشتراک در نظرات پیام [Atom]

<< صفحهٔ اصلی